Kim jest copywriter i jak nim zostać, startując od zera?

object(stdClass)#8131 (1) { ["error"]=> object(stdClass)#8134 (5) { ["message"]=> string(38) "(#4) Application request limit reached" ["type"]=> string(14) "OAuthException" ["is_transient"]=> bool(true) ["code"]=> int(4) ["fbtrace_id"]=> string(23) "AaAcSk8fwJgpgI-rEIhLgX8" } }

Kim jest copywriter i jak nim zostać, startując od zera?

Dobry copywriter jest na wagę złota. Pomaga firmom się rozwijać i otwierać serca oraz portfele klientów. A do tego może zarabiać na tym ogromne pieniądze

Pewnie częściowo dlatego bycie copywriterem stało się modne. Każdego dnia na grupach branżowych na Facebooku pojawiają się pytania, jak zostać copywriterem, jak zacząć swój rozwój w tym kierunku czy jak stworzyć portfolio. 

Nic dziwnego. 

Jest coraz większy popyt na dobrych twórców treści reklamowych, sprzedażowych i content marketingowych. Niektórzy copywriterzy mają kalendarze wypełnione zleceniami na kilka miesięcy do przodu. 

Też chcesz zarabiać na pisaniu? 

Marzysz o karierze copywritera w agencji reklamowej lub freelancera, który podróżuje po świecie i pracuje z dowolnego miejsca na Ziemi? W takim wypadku ten artykuł jest dla Ciebie.

Kim jest copywriter?

Jeśli chcesz robić karierę w branży marketingowej, to musisz wiedzieć, z czym to się je. Copywriter to osoba, która pisze teksty reklamowe i sprzedażowe. Ale ta definicja daje więcej pytań niż odpowiedzi. Głównie dlatego, że rynek się zmienia, tak jak i poszerzają i przekształcają się obowiązki copywritera. 

Copywriter kreatywny czy SEO copywriter? Jak wygląda praca?

Szukając pracy jako twórca treści, z pewnością natkniesz się też na różne nazwy stanowisk: od copywritera kreatywnego, przez SEO copywritera, freelance copywritera, content writera, content specialist aż po direct response copywritera. 

Każda z tych osób zarabia na pisaniu. Ale w jaki sposób?

  • Copywriter kreatywny tworzy koncepcje kreatywne dla marek, pisze scenariusze filmów reklamowych, kreuje nazwy firm i zajmuje się wymyślaniem sloganów reklamowych. 
  • Content writer i content specialist tworzą głównie treści do Internetu. Zajmują się planowaniem i pisaniem merytorycznych artykułów, case studies, raportów, tekstów eksperckich czy e-booków. Ich zadaniem jest dostarczenie wartościowej wiedzy użytkownikom i budowanie zaufania oraz długotrwałej relacji. 
  • Copywriter sprzedażowy (direct response copywriter) sprzedaje słowem. Ma przekonać odbiorców swojego klienta do zakupu produktu czy usługi. Pisze oferty handlowe, reklamy do mediów społecznościowych, e-maile sprzedażowe, listy sprzedażowe, teksty do katalogów czy broszur.
  • SEO copywriter pisze teksty z frazami kluczowymi, które pomagają wypromować stronę www w wyszukiwarce. Google stawia coraz większe wymagania twórcom treści, więc tutaj też liczy się jakość i dostarczenie odbiorcy przydatnej wiedzy. SEO copywriter tworzy głównie opisy produktów, pisze artykuły na blogi i teksty na strony internetowe. 
  • Freelance copywriter to po prostu twórca, który działa na własną rękę. Może to być wolny strzelec, osoba współpracująca zdalnie z agencją czy właściciel firmy. Pracuje na własny rachunek i sam ustala zasady. 

Tylko jak to zwykle bywa, powyższy podział jest uproszczony. 

W praktyce wszystko się przenika. Współczesny copywriter to osoba, która ma szereg różnych kompetencji. Musi mieć ogólne wyczucie marketingowe, znać się na perswazji i psychologii. Przydatna będzie też wiedza socjologiczna i umiejętność researchu. Wbrew powszechnemu przekonaniu praca copywritera nie opiera się jedynie na kreatywności. Równie ważne są zdolności analityczne.

Co copywriter musi umieć?

Najczęstsza odpowiedź na to pytanie to: musi mieć lekkie pióro. Ale nie oznacza to, że powinieneś być polonistą, dziennikarzem czy publicystą. Na studiach językowych czy humanistycznych nie nauczysz się pisania treści sprzedażowych. Nawet jeżeli szkolne rozprawki o motywach fantastycznych w poezji romantycznej sprawiały Ci problem, to wciąż możesz zrobić karierę w copywritingu.

Jednym z najgenialniejszych twórców reklam wszechczasów był David Ogilvy. W 1962 roku magazyn Time określił go „najbardziej poszukiwanym kreatorem w przemyśle reklamowym”. Zarobił dla swoich klientów miliony. Sam też został milionerem. W 1966 roku kupił nawet średniowieczny zamek we Francji, Château de Touffou.

Prywatny zamek we Francji? David Ogilvy zarobił miliony jako copywriter

Źródło: https://www.castlesworld.com/castles/castle-of-touffou.php

Wiesz, co w jego historii jest niezwykłe? Do 38 roku życia nie zajmował się reklamą. Nie miał doświadczenia w pisaniu i nie studiował filologii. 

Był akwizytorem, kucharzem, pracownikiem pomocy społecznej, farmerem, a nawet agentem wywiadu wojskowego. Zbierał różne doświadczenia i poznawał różne grupy docelowe. Wszystkiego nauczył się w praktyce. Pisał, popełniał błędy, testował i tworzył coraz lepsze reklamy, które zarobiły miliony.

Ty też nie musisz mieć doświadczenia, wszystkiego się nauczysz. Jednak dobrze byłoby, gdybyś miał pakiet takich cech i umiejętności:

  • dociekliwość i ciekawość świata,
  • wyszukiwanie informacji i zdolność ich analizy,
  • kreatywność i wyobraźnia,
  • chęć rozwoju i zdobywania wiedzy z zakresu marketingu, psychologii, ekonomii, perswazji,
  • dobra organizacja pracy i samodyscyplina,
  • empatia, umiejętność postawienia się na miejscu klienta/odbiorcy,
  • dobre zdolności językowe i komunikacyjne.

Masz te cechy? To zastanów się jeszcze, co tak naprawdę Cię interesuje i określ, czy wolisz ścieżkę agencyjną, czy freelancing.

Jak zostać copywriterem w agencji reklamowej?

Na początek trzeba się do niej dostać. Są różne drogi. Możesz zacząć od stażu. Wiele agencji oferuje programy dla początkujących. Oferty znajdziesz np. na Pracuj, Infopraca, Praca.pl, a także na LinkedIn. Ale zajrzyj też na portale branżowe jak: RocketJobs, Nowy Marketing, Marketing przy kawie.

Warto też obserwować profile agencji na Facebooku, bo często tam publikowane są posty o konkursach (np. JustBrief) czy o stażach. Takie ogłoszenia raz na jakiś czas pojawiają się np. na fanpage’ach VML, K2 czy Hand Made. Kopalnią ciekawych ofert pracy w copywritingu są też grupy na Facebooku, takie jak: Praca w reklamie, Praca w mediach/reklamie, Praca dla copywritera freelancera, Copywriter poszukiwany czy COPYWRITERZY. Nie martw się, jeżeli nie ma ofert staży dla copywriterów w Twoim mieście. Jest mnóstwo propozycji pracy zdalnej.

Ale nie musisz czekać, aż gdzieś pojawi się idealna oferta. W agencjach reklamowych, contentowych i interaktywnych ceni się kreatywność i proaktywność. Jeśli przykujesz uwagę, to uda Ci się nawet znaleźć zatrudnienie z zerowym doświadczeniem.

W branży kreatywnej nie wystarczy wysłać CV i listu motywacyjnego. Możesz za to nagrać ciekawe video, stworzyć dedykowaną stronę www, wysłać nietypową aplikację pocztą lub wymyślić coś bardzo autorskiego i szalonego.

W Polsce kilka lat temu było głośno o Karinie Gos, która dostała pracę w agencji VML dzięki swojej kreatywności. Wtedy wśród branży marketingowej popularna była aplikacja Foursquare. Pracownicy agencji codziennie oznaczali się w niej, gdy przychodzili czy wychodzili z pracy. Za aktywność w aplikacji można było dostać odznaki. Karina wymyśliła własną odznakę Nowy Kreatywny. Stworzyła swoją wizytówkę, dodała CV i  napisała spersonalizowane komunikaty. Wyglądało to tak.

Jak znaleźć pracę jako copywriter? Być kreatywnym jak Karina

Źródło:https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/karina-gos-zatrudniona-w-vml-poland-dzieki-autopromocji-na-foursquare

W ciągu 18 dni dostała wiele propozycji pracy i ostatecznie wybrała VML.

Kolejny ciekawy przykład pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Jade Delaney chciała zostać copywriterką w McCann Worldwide. Postanowiła odtworzyć jedną z najpopularniejszych kreacji reklamowych agencji — pomnik Nieustraszonej Dziewczyny z Bristolu. Pomalowała się na złoto i stanęła przed siedzibą firmy. W ten sposób pokazała, że zna portfolio McCann,  jest odważna i kreatywna. Dostała pracę jako Junior Copywriter.

Jak widzisz czasami, żeby zostać copywriterem, wystarczy oryginalny pomysł i trochę odwagi. Ale co jeśli marzy Ci się kariera digital nomady i praca z dowolnego miejsca na świecie, czyli po prostu bycie freelancerem?

Jak zostać copywriterem freelancerem?

Łatwo nim zostać, trudniej wyrobić sobie markę i wybić się na tym przepełnionym rynku. Ale spokojnie, są na to sposoby. Jak zacząć jako copywriter? Od nauki i zdobywania umiejętności.

Skąd czerpać wiedzę na temat copywritingu i marketingu?

Niezależnie od tego, czy bardziej widzisz siebie w roli SEO copywitera, czy copywritera sprzedażowego, musisz najpierw skupić się na podstawach. Czytaj książki o marketingu, reklamie, copywritingu i perswazji. Na starcie szczególnie warto zajrzeć do tych pozycji:

Wiele dowiesz się też z blogów branżowych, takich jak np. To się opłaca, Paweł Tkaczyk, Artur Jabłoński, Szymon Słowik (SEO), Owocni, CallPage, FreshMail, WhitePress czy Sprawny Marketing.

Jednym z obszerniejszych i najbardziej kompleksowych poradników na temat pisania tekstów z myślą o SEO jest artykuł Tomka Stopki z bloga semurai.pl.

Kolejne źródło wiedzy to kursy internetowe i stacjonarne. Jeśli zależy Ci na tych darmowych, to wiele znajdziesz na anglojęzycznych platformach edukacyjnych, takich jak Udemy, FutureLearn czy Coursera. Zapraszamy też do zapisów na nasz kurs Kompleksowy Marketing Internetowy, z którym zaczniesz obiecującą karierę w marketingu.

Jak jeszcze możesz się uczyć copywritingu? Pisz jak najwięcej, czytaj dużo, oglądaj i analizuj reklamy, szukaj w nich schematów, wzorów i pomysłów. Możesz też założyć bloga i na nim szlifować swoje umiejętności. Pracuj też nad swoją kreatywnością, np. biorąc udział w zabawach kreatywnych na grupach copywriterskich i pisarskich na Facebooku.

Gdy już dowiesz się więcej na temat copywritingu, pora na stworzenie portfolio. Pomoże Ci zdobyć pierwszych klientów.

Jak stworzyć portfolio copywritera?

Czy tak jak wiele innych początkujących copywriterów ubolewasz nad tym, że nie masz portfolio i nie możesz znaleźć klientów? 

Mam dobrą wiadomość. Sam możesz je stworzyć. Wystarczy, że napiszesz kilka przykładowych tekstów. Nie muszą być nigdzie publikowane, ale nie mogą być przypadkowe i kiepskie.

Wymyśl ciekawe tematy artykułów, stwórz alternatywne hasła do kampanii reklamowych znanych marek, napisz ciekawe i porywające opisy produktów z ulubionego sklepu. Możesz też obserwować, jakich tekstów potrzebują klienci, którzy publikują swoje oferty na grupach na Facebooku i oferować im płatne treści próbne.

Masz pełną dowolność. Chodzi o to, żebyś miał przynajmniej kilka tekstów, które staną się Twoją wizytówką. Możesz je prezentować na swojej stronie internetowej, w pliku PDF czy w Dokumentach Google. Wybierz formę, jaka Ci pasuje, byle klient mógł łatwo przejrzeć Twoje treści i zapoznać się z Twoim stylem.

Zobacz kilka przykładów portfolio copywritera:

Gdzie szukać zleceń jako copywriter?

Jeśli chcesz zostać dobrze opłacanym copywriterem, to powinieneś podszkolić swoje umiejętności sprzedażowe. Gdy będziesz potrafił przekonać klientów, że oferujesz im realną wartość, to łatwiej dostaniesz zlecenia za dobre pieniądze. 

Nadal nie czujesz się pewnie jako sprzedawca?

Zacznij od stażu w agencji SEO czy agencji marketingowej. Możesz też spróbować swoich sił w pisaniu tekstów na platformach copywriterskich. Ich plusem jest to, że zlecenia są dostępne i wybierasz te, które Ci odpowiadają. Minusem są niskie (często bardzo niskie!) stawki. Najpopularniejsze strony tego typu to:

Na tych portalach się nie dorobisz. Nieco ciekawsze zlecenia znajdziesz na Use.me (za pośrednictwem tej strony wystawisz też faktury bez zakładania firmy) czy na anglojęzycznym UpWork

Ale najlepiej stwórz swoje portfolio copywritera i kontaktuj się bezpośrednio z potencjalnymi klientami. Znajdziesz ich w grupach na Facebooku, na portalach ogłoszeniowych typu Olx czy Gumtree, na LinkedIn. Jeśli przypadkowo trafisz na jakąś stronę internetową i zobaczysz, że teksty na niej wołają o pomstę do nieba, to zdobądź się na odwagę i zaproponuj danej firmie współpracę i pomoc z pisaniem.

Jak zostać dobrym copywriterem?

Stopniowo buduj swoją markę. Załóż stronę internetową lub fan page na Facebooku. Proś klientów o referencje oraz o polecenia. Cały czas ucz się nowych rzeczy i poszerzaj swoją wiedzę marketingową.

Jeśli znajdziesz pomysł na siebie i stworzysz dla siebie niszę, w której będziesz specjalistą, to szybko osiągniesz sukces w copywritingu. Po prostu działaj i zrób ten krok, o którym myślisz od dawna!

Powodzenia!

Czujesz, że potrzebujesz wsparcia, żeby rozpocząć swoją karierę w marketingu? Chętnie pomożemy! Dowiedz się więcej o kursie Kompleksowy Marketing Internetowy i w 3 miesiące zdobądź wiedzę, którą inni zdobywali latami.

Podobało ci się Powiedz swoim znajomym:

Komentarze

Odpowiedz przez Facebook:

Kliknij Lubię czytać
GeniusMarketing.me na Facebook

Прокрутить вверх
Przejdź do paska narzędzi